Co je to Chargeback a jak jej použít?
Dostali jste se do spárů nepoctivého obchodníka? Využijte chargeback! Jedná se o velmi užitečnou službu, díky které máte šanci shledat se znovu se svými penězi. Tento nástroj platební karty vám totiž pomůže vrátit finanční prostředky zpět na účet. Jak postupovat? U nás najdete odpověď.
Chargeback je Čechy stále hojněji využíván. S oblíbeností nákupů v internetových obchodech totiž také neustále roste počet podvodných obchodníků. Pokud vám tedy nepřijde zaplacené zboží, máte možnost této služby využít a požádat banku o vrácení peněz.
Co je to chargeback
Chargeback je nástroj platební karty, v překladu tzv. zpětné zaúčtování. Jedná se o proces, při kterém budete v bance reklamovat nákup u obchodníka, a to hned z několika důvodů:
- Nedodání zboží či služby
- Dodání jiného zboží či služby, než-li bylo objednáno
- Pozdní dodání zboží
- Dodání padělku
Chargeback je vlastně typ reklamace, přičemž jej provádíte ne u obchodníka (jedná-li se o podvod, tak ten zpravidla ani nereaguje), ale nezbývá vám než reklamovat platbu u banky.
Banka poté sama obchodníka kontaktuje a váš problém řeší. K tomu však potřebuje veškeré dokumenty, které s transakcí souvisejí (výpis z účtu, potvrzení o platbě, potvrzení objednávky a další…).
Obchodníka není často možné kontaktovat, a proto tuto situaci vaše banka řeší s jeho bankou. Částku pak v případě potvrzení pravdivosti chargebacku posílá banka obchodníka "ze svého" a požaduje ji po něm. Chargeback se již mnoho klientů snažilo zneužít, a proto obě banky požadují vždy dostatek informací a dokumentů.
Jak funguje chargeback u Paypal či GoPay?
Pokud jste platbu prováděli přes zprostředkovatele jako je Paypal či GoPay, každá banka se k chargebacku v tomto případě staví trochu jinak. Některé banky komunikují se zprostředkovatelem, jiné s tímto postupem nesouhlasí a vyzývají, aby klient sám komunikoval přímo se zprostředkovatelem nebo obchodníkem.
Důležité informace
- Chargeback neodkládejte, čím dříve jej začnete řešit, tím je větší šance na úspěšné vrácení peněz. Na reklamaci máte maximálně 13 měsíců.
- Při každé platbě on-line si vždy uchovávejte po nějakou dobu veškeré dokumenty, jako jsou objednávky, e-maily, potvrzení, screenshoty obrazovky, komunikaci s obchodníkem a další.
- Kdy reklamovat transakci u zprostředkovatele? Pokud nejprve dobijete peněženku u zprostředkovatele a poté provedete platbu, reklamovat můžete u něj.
- Chargeback u vydavatele karty uplatňujte, pokud platba přes zprostředkovatele pouze projde.
- Pamatujte také na to, že požadovaná částka nesmí překročit výši původní transakce
Pokud často a rádi platíte kartou na internetu, přečtěte si náš článek Jak platit kartou na internetu – bezpečně!
Chargeback a jednotlivé banky
Pro reklamaci nákupu kontaktujte svou banku, nejlépe telefonicky nebo emailem. Kontakty na všechny banky v České republice naleznete v našem článku Kontakty na banky.
Air Bank
Air Bank si s chargebackem obvykle poradí velmi dobře. Důležité je reklamaci podat včas a doložit všechny potřebné dokumenty a "důkazy". Banka také požaduje, aby si držitel karty vždy nejprve ověřil všechny podmínky obchodníka.
Česká spořitelna
Česká spořitelna považuje chargeback za významnou výhodu platebních karet a klienty uklidňuje, že pokud se potvrdí oprávněnost reklamace, o své peníze nepřijdou. Spořitelna pomůže řešit i takové situace, jako je dodání poškozeného zboží, zboží lišícího se od popisu na webu či nedodržení termínu nebo nedodání zboží.
ČSOB
Také ČSOB se reklamace ujímá zodpovědně. Klienti tak mohou řešit nedodané zboží, banka tuto reklamaci přijme a dále kontaktuje banku obchodníka. Pokud se potvrdí oprávněnost reklamace, klient získá peníze zpět na svůj účet.
Fio banka
Fio banka upozorňuje klienty, že každá reklamace nemusí být vždy úspěšná. Při procesu reklamace bere na vědomí také práva obchodníka a jím dodané dokumenty. Čím dříve reklamaci podáte, tím lépe pro vás. Banka se každopádně vždy snaží klientům pomoci a reklamaci vyřešit co nejlépe.
Komerční banka
Komerční banka žádá své klienty, aby se v případě potíží nejprve obrátili přímo na obchodníka. Pokud obchodník nekomunikuje, poté je nutné kontaktovat banku a podat reklamaci. Komerční banka má pro tyto případy k dispozici nezávislého ombudsmana, který spory tohoto typu řeší.
Moneta Money Bank
Moneta Money Bank žádá své klienty, aby vždy doložili všechny požadované doklady k dané transakci a zejména, aby tuto transakci reklamovali v bezprostřední době po zaúčtování. Ačkoliv na chargeback má klient ze zákona 13 měsíců, zde platí, čím dříve, tím lépe.
Home Credit
Home Credit se snaží ve většině případů chargeback uznat. Vždy záleží na dodaných podkladech a informacích o daném sporu, ale muselo by se jednat o závažnou chybu klienta, aby Home Credit reklamaci odmítl.
mBank
mBank požaduje po klientovi přesné informace o zboží, doložení komunikace s obchodníkem a důkladný popis problému. Pokud jsou všechny tyto náležitosti doloženy v řádném termínu, nic nebrání uznání reklamace. Samozřejmě i protistrana má právo se k problému vyjádřit a doložit své důkazy. Je-li banka včas a pravdivě informována klientem, je větší šance na úspěšné vyřešení problému k dobru klienta.
Raiffeisenbank
Raiffeisenbank má jasně stanovené podmínky reklamace transakce. Požaduje po klientovi, aby splnil následující tři podmínky:
- Nejprve se pokusit kontaktovat obchodníka a problém s ním vyřešit.
- Pokud obchodník nereaguje, poté se obrátit na banku, která zahájí reklamační proces.
- Banka požaduje po klientovi doložení veškerých informací k transakci, která jí pomůže rychle se zorientovat v daném sporu.
Raiffeisenbank vždy nejprve prověří všechny dodané informace a na základě toho postupuje dál. Pokud se potvrdí, že klient opravdu nedostal objednané zboží, peníze jsou mu vráceny na účet.
UniCredit Bank
UniCredit Bank apeluje na své klienty, aby podali reklamaci včas, a to co nejdříve od zaúčtované transakce. Pokud tak neučiní, nemůže banka zahájit reklamační proces, i přesto, že má klient k dispozici dostatek důkazů.
Závěr
Chargeback je užitečnou výhodou při platbách kartou na internetu. Jedná se o dodatečnou službu k platebním kartám, kterou vytvořily společnosti Visa Europe a Mastercard Europe. Tuto službu však nelze využít při klasických převodech z účtu na účet.
Pokud klient dodá bance veškeré potřebné důkazy a podá reklamaci včas, není důvod ji neuznat (v případě, že je opodstatněná). Banky chargeback vždy důkladně prověřují a chtějí slyšet vyjádření obchodníka tak, aby si samy potvrdily pravdivost. Jsou totiž klienti, kteří chtějí této služby zneužít a pro banky to pak znamená velké ztráty.
Komentáře (11)
Dobry den, zaplatila jsem z uctu na ucet velmi slusne jednajicim podvodnikum za falesne vstupenky. Lze pozadat banku o chargeback? Diky. Iva
Dobrý den, je možné uplatnit ChargeBack na společnost, která vyhlásila insolvenci? Jedná se mi o to, že jsem přes bankovní kartu (KB) zaplatil za vstupenky společnosti TicketArt, která podala dne 1.7.2021 insolvenci. Vstupenky byly ovšem zakoupeny již v prosinci 2019. Představení mělo být v dubnu 2020. Posléze bylo přesunuto na duben 2021. V průběhu března 2021 tvrdili že představení se přesunulo na 11/2023, což se pravděpodobně neuskuteční vzhledem k insolvenci. děkuji za informace
Dobrý den,
obávám se, že chargeback ve vašem případě využít nepůjde. Tato služba je konstruována především pro situace, kdy si zákazník zakoupí zboží od podvodných obchodníků.
Navíc byla v tomto případě překročena zákonná lhůta 13 měsíců.
Děkuji za dotaz a přeji vám příjemný den.
Dobrý večer, prodávám housle,ale naletěla jsem podvodníkovi. Přes vaši společnost mi údajně posílal peníze,ale kriptoměnou. Musela jsem za údajné poplatky a daně poslat nejprve 2700,- pak 4500,- a nyní po mě chtějí další peníze. Že prý mi pak všechno vrátí a plus peníze za housle. Hrozí mi vězením a FBI,když další peníze nepošlu. Co mám dělat,abych vše dostala zpět? Děkuji Lenka
Dobrý den,
jediné možné řešení je obrátit se na policii.
Dobrý den, objednávala jsem zboží z e-shopu, vše dorazilo, ale oblečení je dost hrozné kvality, nevypadá jako na prezentovaných fotografiích(místo prošívání potisk, dál kupříkladu kabát A-střih psaný na webu prodejce ale ve skutečnosti je to rovný obdélník apod.(jednoduše vykradené fotografie z jiných webů a zboží co je sotva vzdáleně podobné). E-shop je zahraniční, zboží mi dorazilo včera, objednání proběhlo 9.12.20 a odesláno bylo 23.12.20. Při prohledání kupodivu českého webu má dost hlášení u naší ČOI o podvodném jednání a následné nekomunikaci ohledně reklamací. Na webu a přiloženém papíru v balíčku přitom slibují vyřešení reklamace do 48hodin od dodání balíčku s vráceným zbožím + instrukce o jejich kontaktování před odesláním z důvodů skladů všude možně = aby poskytli tu správnou adresu pro odeslání reklamace. Většině lidí neodepsali ani na tento dotaz, dalším se po odeslání balíčku už nikdy neozvali. Právě na téhle diskuzi někdo doporučil chargeback. Je šance jej dostat?
Dobrý den,
nejlepší bude informovat se o možnosti chargebacku přímo ve vaší bance, protože každá banka může mít pro chargeback jiné podmínky.
Přeji vám příjemný den a úspěšné vyřešení vaší situace.
Dobrý den, co se myslí pozdním dodáním? Mohu to využít, když jsem 19.12.2020 objednával na Alze s garancí doručení do 22.12.2020 a oni mi to již dvakrát prodloužili?
Dobrý den,
pokud jste si objednával přes internet, nemusíte využívat cashback, ale stačí zboží vrátit bez udání důvodu ve lhůtě 14 dní od doručení.
Děkuji za dotaz a přeji vám příjemné vánoční svátky.
Kdy mohu žádat o Chargeback? Vzhledem k pochybnému jednání prodejce, u kterého jsem objednal, a už teď vím, že jde pravděpodobně o podvod? Od objednávky je to přes týden, ale dle recenzí, se jedná o nekalý eshop. Mohu řešit dříve nebo musím čekat zda nesplní lhůtu 40 dní?
Dobrý den,
kontaktujte svou banku, která vám sdělí další postup.
Děkuji za dotaz a přeji vám příjemný den.