Kodex mobility je více než slušnost. O co jde?
Banky nám s každým dnem vycházejí více vstříc. Odráží se to všude, kam se podíváme. Poplatky mizí, služby jsou jednodušší a vše probíhá několikrát rychleji díky internetu. Přeženeme-li to, bude slovo papír zanedlouho směšné. Ovšem banky nám nejdou vstříc pouze ve chvílích, kdy nás lákají. Chcete od banky odejít? Díky kodexu mobility to není žádný problém.
Co je to Kodex mobility?
I přes honosný název nejde o nic složitého. Pojďme si princip vysvětlit na příkladu:
Petr má založený účet u banky X. U této banky je odjakživa, proto nikdy nepřemýšlel o změně. Ovšem začíná si uvědomovat, že u své banky platí spousty poplatků. Proto se rozhodne přejít k bance Y.
Co musí pro přechod udělat? Má navedené SIPO platby, trvalé příkazy a nic se mu měnit nechce. Ovšem banka Y má podepsaný kodex mobility. To znamená, že sama vyřídí založení nového účtu a přesun prostředků i plateb. Nakonec se postará i o zrušení starého účtu.
Petr nemusel nic řešit a má nový účet bez poplatků. Stačilo podat žádost.
Trochu historie kodexu mobility
Kodex mobility byl v České republice zaveden již v roce 2009. Původně byl pro banky nepovinná, ale od března 2017 se stal povinným standardem bank. Kodex mobility má dokonce oficiální název: Standard mobility klientů.
Kodex mobility vychází ze zákona o platebním styku a jeho autorem je Česká bankovní asociace. Původním záměrem před samotným vznikem kodexu byly společné principy definované bankami a dalšími finančními poskytovateli. Tyto principy vznikly na základě výzvy Evropské komise v roce 2008.
Povinný Standard mobility klientů byl přenesen i do nového znění zákona 370/2017 Sb., účinného od 13. 1. 2018.
Díky kodexu mobility má klient usnadněný přechod k jiné bance. Stačí mu pouze podat žádost o založení účtu u jiné banky a vše ostatní vyřeší banky mezi sebou.
Kdo to může využít?
Úplně každý. Banka nerozlišuje klienty, kterým tuto službu nabízí.
Jediný problém může vzniknout u klientů, kteří mají v původní bance více závazků. Hypotéky, nebo jiné úvěry. Poté to závisí na smlouvě, kterou takovýto klient se svou bankou podepsal.
Samozřejmě se najdou i výjimky, a to v případě, máte-li u banky hypotéku nebo jste se zavázali spotřebitelským úvěrem. Zde velmi záleží na vaší smlouvě s bankou. U některých závazků je možné změnu provést hned, někde je nutné čekat na konec fixace.
Jak kodex využít?
Již jste si vybrali vaši novou banku s účtem bez poplatků?
Pokud ne, mrkněte na naše srovnání běžných účtů 2024.
Pokud ano, tak si zjistěte, zda tato banka má podepsán kodex mobility. V případě, že ano stačí pouze zažádat o založení účtu. Přes internet, telefon, nebo na pobočce. Je jedno jak. Pouze novou banku informujte, že si přejete převést a zrušit váš starý účet.
Bankovní poradci vám tuto možnost vždy nabídnou. To i při založení účtu na internetu. Bankovní poradce vás v tomto případě kontaktuje po odeslání žádosti.
Které banky kodex podepsaly?
Seznam pravidelně aktualizuje a zveřejňuje Česká bankovní asociace na webu www.cbaonline.cz.
Vlastní zkušenost
Nedávno jsem také měnil banku. Věděl jsem, že banka může vše vyřešit za mě, a proto jsem touto možností nepohrdl. Účet jsem si zakládal přes internet. Zanedlouho zvoní telefon a na druhém konci se ozvala paní z nové banky. Vše mi velmi důkladně vysvětlila.
Ze staré banky se mi ozvali až ve chvíli, kdy se k nim dostala žádost o zrušení účtu. Samozřejmě mi nabízeli spousty nových "výhod". Nepřemluvili mne. Nyní mám účet zcela bez poplatků a vybírám ze všech bankomatů zdarma. Rychlé a jednoduché.